Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, účinný od 1. júla 2024, vypúšťa viaceré povinnosti obchodníkov, posilňuje ochranu spotrebiteľov nachádzajúcich sa v zraniteľných situáciách a prináša zmeny v právnej úprave dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v prvom rade ruší a nahrádza doterajšie predpisy upravujúce oblasť ochrany spotrebiteľa a to zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a zákon č. 102/2014 Z. z., ktorý upravoval predaj tovaru a poskytovanie služieb na diaľku a mimo prevádzkových priestorov.
Čo sa týka najdôležitejších zmien, tak Zákon o ochrane spotrebiteľa prináša najmä:
Zmenu terminológie a nové vymedzenie kľúčových pojmov obchodník a spotrebiteľ
Zákon namiesto duality pojmov dodávateľ podľa Občianskeho zákonníka a predávajúci podľa zrušeného zákona o ochrane spotrebiteľa zavádza jednotný pojem obchodník. Novým je aj pojem tovar, ktorý pre oblasť ochrany spotrebiteľa nahrádza doteraz používaný pojem výrobok. V rámci ustanovení o spotrebiteľskej kúpnej zmluve je používaný termín vec, čím sa zachováva terminológia používaná v Občianskom zákonníku. Zákon o ochrane spotrebiteľa takisto nahradil doteraz používaný termín elektronický obsah novým pojmom digitálny obsah.
Obchodníkom je v zmysle novej právnej úpravy osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike koná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, a to aj prostredníctvom inej osoby, ktorá koná v jej mene alebo na jej účet.
Pojem spotrebiteľ je definovaný negatívnym vymedzením na základe rovnakých definičných znakov ako pojem obchodník. V porovnaní s predošlou definíciou spotrebiteľa bol vypustený znak nekonanie v rámci predmetu svojho zamestnania. Ak totiž zamestnanec koná pri plnení jeho pracovných úloh, nejde o konanie danej fyzickej osoby, ale o konanie v mene zamestnávateľa.
Vypustenie viacerých povinností obchodníkov
Zákon o ochrane spotrebiteľa vypúšťa viaceré povinnosti obchodníkov, ktoré nevyplývali z právnych predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa. Vypustil sa napríklad všeobecný zákaz ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu, zákaz viazania predaja či zákaz odmietnuť predať spotrebiteľovi vystavený tovar alebo poskytnúť službu, ktorá je v prevádzkových možnostiach obchodníka.
Vypustila sa aj explicitne formulovaná povinnosť predávať tovar v správnej hmotnosti, miere alebo v správnom množstve, avšak uvedené neznamená, že obchodník nemôže byť sankcionovaný v prípade, že klame spotrebiteľa na množstve predaného tovaru.
Zákon o ochrane spotrebiteľa na rozdiel od predošlej úpravy neobsahuje povinnosť predávať tovary a poskytovať služby v bežnej kvalite, ani povinnosť zabezpečiť predaj tovarov a poskytovanie služieb spôsobom, ktorý umožňuje ich riadne a bezpečné použitie.
Zákon o ochrane spotrebiteľa už neobsahuje náležitosti dokladu o kúpe, zostáva však zachovaná povinnosť odovzdať spotrebiteľovi potvrdenie o úhrade ceny, ktorým môže byť napríklad pokladničný doklad alebo faktúra.
Oznámenia o znížení ceny
Zákon o ochrane spotrebiteľa prináša novú povinnosť v každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru. Uvedené znamená, že ak obchodník bude vo vzťahu k spotrebiteľom komunikovať zľavu alebo výpredaje, bude zároveň povinný informovať spotrebiteľov o najnižšej cene, za ktorú predával daný tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru (tzv. predchádzajúca cena). Právna úprava oznámení o znížení tovaru sa vzťahuje výlučne na tovar, t. j. nevzťahuje sa na služby, digitálny obsah alebo iné produkty ako aj povinnosť uvádzať predchádzajúcu cenu sa nevzťahuje ani na tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze.
Nekalé obchodné praktiky
Novinkou je zavedenie prostriedkov nápravy v prípade, že sa obchodník voči spotrebiteľovi dopustil nekalej obchodnej praktiky. Doteraz čisto verejnoprávna úprava nekalých obchodných praktík je tak doplnená o súkromnoprávny rozmer. Ak bol spotrebiteľ priamo dotknutý nekalou obchodnou praktikou, zákon mu priznáva právo na bezplatnú nápravu, ktorá spočíva najmä v oprave alebo výmene produktu či vo vyplatení dodatočnej zľavy z ceny produktu, ak je takáto náprava možná. Ak obchodník použil pri uzavretí zmluvy agresívnu obchodnú praktiku alebo ak použil nekalú obchodnú praktiku, bez použitia ktorej by spotrebiteľ zmluvu neuzavrel, spotrebiteľ má dokonca právo na odstúpenie od zmluvy.
Nová právna úprava reaguje aj na problematiku dvojakej kvality tovarov tým, že zakazuje marketing tovaru prezentujúci tovar ako identický s tovarom predávaným v iných členských štátoch, hoci tovar má podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti.
Informačné povinnosti obchodníkov
Novinkou je zavedenie informačných povinností prevádzkovateľa online trhu. Keďže na online trhu môžu byť prezentované aj ponuky osôb, ktoré nie sú obchodníkmi, jednou z povinností online trhu je informovať spotrebiteľov o tom, či osoba ponúkajúca produkt na online trhu je obchodníkom. Ak ním nie je, online trh musí spotrebiteľov poučiť o tom, že na danú zmluvu sa nebudú vzťahovať právne predpisy na ochranu spotrebiteľa. Ďalšie informačné povinnosti prevádzkovateľa online trhu sa týkajú hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania a prípadne deľby povinností súvisiacich so zmluvou uzavretou na online trhu.
Zodpovednosť za vady
Významné zmeny sa týkajú právnej úpravy zodpovednosti za vady. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa neobsahuje obdobu procesnej úpravy reklamácií, ktorá bola doteraz obsiahnutá starom zákone o ochrane spotrebiteľa. V prípade tovarov je komplexná úprava zodpovednosti za vady obsiahnutá v § 618 a nasl. Občianskeho zákonníka v rámci ustanovení o spotrebiteľskej kúpnej zmluve a zodpovednosť za vady digitálneho obsahu a digitálnej služby je komplexne regulovaná v § 852g a nasl. Občianskeho zákonníka. V prípade služieb môže byť právna úprava zodpovednosti za vady obsiahnutá v osobitných predpisoch regulujúcich poskytovanie danej služby.
Obchodník je po novom povinný bezodkladne poskytnúť spotrebiteľovi písomné potvrdenie (aj v e-mailovej forme) o vytknutí vady služby a o lehote, v ktorej vadu odstráni. Rovnako ako podľa doterajšej právnej úpravy, lehota uvedená v potvrdení nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady.
Spotrebiteľská kúpna zmluva a zodpovednosť za vady veci
Zodpovednosť za vady veci je na rozdiel od doterajšej právnej úpravy ustanovujúcej zákonnú záručnú dobu konštruovaná ako zodpovednosť za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci. V prípade použitých vecí sa zmluvné strany môžu dohodnúť na skrátení doby zodpovednosti až na jeden rok od dodania veci. Zákon o ochrane spotrebiteľa zaviedol dvojmesačnú subjektívnu lehotu na vytknutie vady, ktorá začína plynúť od zistenia vady.
Zmluva s digitálnym plnením
Do Občianskeho zákonníka sa dopĺňa nový zmluvný typ – zmluva s digitálnym plnením. Ide o označenie pre zmluvu, predmetom ktorej je dodávanie digitálneho obsahu alebo dodávanie digitálnej služby. Právnou úpravou sa reaguje na špecifiká, ktoré sú spojené s dodávaním rôzneho digitálneho obsahu, ako sú aplikácie, počítačové programy, digitálne hry, videá a pod.
Doľad, sankcie a tzv. druhá šanca
Zákon o ochrane spotrebiteľa novým spôsobom vymedzuje pôsobnosť orgánov dohľadu. Pôsobnosť orgánov dohľadu je založená na sektorovom princípe, kedy sú orgány dohľadu špecializované na určitý segment alebo časť trhu určené na výkon dohľadu nad dodržiavaním povinností pri ponuke a predaji jednotlivých kategórií produktov. Slovenská obchodná inšpekcia má naďalej najširší rozsah pôsobnosti a vykonáva dohľad aj nad niektorými povinnosťami pri ponuke a predaji produktov, pri ktorých existuje špecializovaný orgán dohľadu (napr. potraviny či oblečenie).
Zákon o ochrane spotrebiteľa zaviedol aj viaceré inštitúty tzv. druhej šance, ktoré smerujú k upusteniu od uloženia pokuty alebo zníženia jej výmery. Ide najmä o nový inštitút dobrovoľných opatrení, v zmysle ktorého obchodník môže vo vzťahu k orgánu dohľadu záväzne vyhlásiť, že dobrovoľne ukončil alebo ukončí porušovanie povinnosti a prípadne uskutoční nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Ak orgán dohľadu dobrovoľné opatrenie obchodníka prijme, nepokračuje vo výkone dohľadu.
Novinkou je stanovenie hornej hranice sadzby pokuty podľa obratu obchodníka. Okrem pokuty je obchodníkovi možné uložiť sankciu v podobe povinnosti odstrániť alebo zmeniť obsah zverejnený v online rozhraní alebo povinnosti zabezpečiť vymazanie domény.
Záverom tak možno povedať, že nový zákon má byť v súlade s požiadavkami práva Európskej únie, aby bola možná ochrana vnútorného trhu, posilnenie dôvery spotrebiteľov a ochrana poctivých obchodníkov, pre ktorých by dodržiavanie predpisov v oblasti ochrany spotrebiteľa nemalo byť konkurenčnou nevýhodou. Vzniká nám jednotná všeobecná právna úprava, ktorá nebude roztrúsená po niekoľkých právnych predpisov. Zároveň bude nahradených niekoľko právnych predpisov jednou všeobecnou právnou úpravou. Boli zavedené nové pojmy a priaznivejšie ustanovenia pre spotrebiteľov na jednej strane a obchodníkov na druhej strane.
Ilustračné foto zdroj: pexels.com