Novela zákona o športe dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe

Novela zákona o športe

Národná rada SR dňa 8. apríla 2025 schválila novelu zákona, ktoré dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe, a zároveň mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Dôvodom zmeny právnej úpravy je potreba vyriešiť problémy, ktoré vznikli z aplikačnej praxe a ktoré boli avizované zo strany športovej verejnosti, športových organizácií a od samotných športovcov. Pre zlepšenie a zefektívnenie praxe sa zrušili niektoré inštitúty a zaviedli sa nové inštitúty aj v súlade s medzinárodnými záväzkami, najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky a negatívnymi javmi v športe. Zároveň je cieľom, aby aj súkromný sektor viac podporoval šport, a aby financovanie športu zo strany štátu bolo spravodlivejšie a menej byrokraticky náročné. Nová právna úprava má tak zabezpečiť štátnej športovej reprezentácii lepšie finančné, technické, materiálne a personálne podmienky, čím by sa mala zväčšiť šanca pre úspešné získanie medailí v športových súťažiach.


Novela zákona so sebou prináša:

  • Rozšírenie definície verejného záujmu športu,
  • modifikovanie definície pojmu šport,
  • posilňuje pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov,
  • zlepšuje sa postavenie športových odborníkov,
  • upravenie náležitosti a podmienok zmlúv v športe, tak aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti,
  • redukovanie povinností a rozšírenie práv športových organizácií,
  • kvalitnejšia úprava v prípade riešenia sporov,
  • vzniká nový orgán pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru, ku ktorému bude príslušnosť pre športové organizácie dobrovoľná,
  • konkretizácia príslušných súdov v prípade športových sporov.

Po novom sa verejný záujem v športe bude chápať ako podpora a rozvoj športu mládeže, zabezpečenie prípravy a účasti športovej reprezentácie Slovenskej republiky na významnej súťaži, výstavba športovej infraštruktúry a ochrana jej využívania na športovú činnosť, ochrana integrity športu a podpora zdravého spôsobu života obyvateľstva. Zároveň je však potrebné poukázať na to, že plnenie úloh verejného záujmu v športe súkromnými subjektami nie je výkonom verejnej moci ani výkonom verejnej správy.

Menšia zmena nastane aj pri preukazovaní bezúhonnosti športového odborníka, ktorý vykonáva činnosť športového odborníka v športe mládeže. Bezúhonnosť sa bude preukazovať pri zápise do registra fyzických osôb v športe a následne každoročne do 31. marca výpisom z registra trestov.

Taktiež boli stanovené nové limity súm pre športové organizácie, ktoré sú prijímateľom verejných prostriedkov a majú povinnosť mať riadnu účtovnú závierku a výročnú správu overenú audítorom, ak príjem verejných prostriedkov v účtovnom roku, za ktorý je ročná účtovná závierka zostavená, presiahne 800 000 eur. Ďalej takúto povinnosť majú aj v prípade, ak všetky príjmy športovej organizácie v účtovnom roku, za ktorý je ročná účtovná závierka zostavená, presiahnu 2 000 000 eur. Športová organizácia, ktorá je prijímateľom verejných prostriedkov, je povinná vytvárať podmienky na nezávislý výkon vnútornej kontroly je povinná zriadiť a obsadiť funkciu kontrolóra najneskôr do 30. júna nasledujúceho roka, ak má dve bezprostredne po sebe nasledujúce účtovné obdobia príjem prostriedkov zo štátneho rozpočtu presahujúci 500 000 eur ročne.

Zmluvné vzťahy v športe sa zmenia tak, že na uzatvorenie písomnej zmluvy so športovcom alebo športovým odborníkom od 15 rokov veku do dňa dovŕšenia 18 rokov veku bude potrebný súhlas zákonného zástupcu športovca alebo športového odborníka formou podpisu na zmluve alebo na samostatnej listine, ktorá je súčasťou zmluvy. Športová organizácia nemôže dohodnúť ako deň začatia plnenia zmluvy zo strany športovca alebo športového odborníka deň, ktorý by predchádzal dňu ukončenia obdobia školského vyučovania posledného školského roka povinnej školskej dochádzky športovca alebo športového odborníka. Zároveň má športová organizácia povinnosť oboznámiť športovca alebo športového odborníka s právami a povinnosťami, ktoré pre neho vyplynú zo zmluvného vzťahu pred uzatvorením zmluvy.

Novela taktiež dopĺňa právnu úpravy v prípade uzatvorenia zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu. Takúto zmluvu bude možné uzavrieť iba na určitú dobu, najdlhšie na päť rokov odo dňa účinnosti zmluvy, ak predpisy športového zväzu neurčujú kratšiu dobu. Športovcovi, ktorý na základe pokynu športovej organizácie bude vykonávať šport mimo obce pravidelného miesta vykonávania športu, tak mu budú patriť počas tohto vykonávania športu náhrady podľa osobitného predpisu ako pri pracovnej ceste. V prípade uzatvorenia zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu so športovcom, ktorý je nedosiahol vek 15 rokov alebo starším ako 15 rokov veku pred ukončením obdobia školského vyučovania posledného školského roka povinnej školskej dochádzky bude potrebné povolenie od príslušného inšpektorátu práce po dohode s príslušným orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva. Takéto povolenie sa udelí len, ak vykonávanie športu neohrozí zdravie, bezpečnosť, ďalší vývoj alebo povinnú školskú dochádzku športovca, a zároveň sa určia podmienky vykonávania športu. Inšpektorát práce odoberie povolenie, ak sa podmienky povolenia nebudú nedodržiavať. Zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu bude môcť uzatvoriť len športová organizácia, ktorá zložila finančnú zábezpeku na účet vedený v banke alebo v pobočke zahraničnej banky športovej organizácie, ktorá riadi súťaž, ak to ustanovujú predpisy športového zväzu.

Novela bude taktiež umožňovať vykonávať činnosť športového odborníka pre športovú organizáciu bez písomnej zmluvy. V takomto prípade nebude mať športový odborník nárok na odplatu.

V prípade sponzoringu nesmú náklady na uvádzanie sponzora presiahnuť 20 % hodnoty sponzorského.

Novela zákona nadobudne účinnosť od 1. júla 2026 a výnimkou pár ustanovení, ktoré nadobudnú účinnosť od 1. januára 2026.

 

Zdroj ilustračné foto: pexels.com