Newsletter september 2024

Newsletter september 2024

Aktuálne zmeny v slovenskej legislatíve

September 2024

PRACOVNÉ PRÁVO

Novela Zákonníka práce
Zodpovednosť za vyplatenie mzdy v subdodávateľskom vzťahu

Zosúladenie Zákonníka práce1 so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/67 EÚ z 15. mája 2014 sa zabezpečila novelou Zákonníka práce, kde sa zákonom č.178/2024 zakotvila povinnosť dodávateľa služby vyplatiť mzdu zamestnancovi, ktorému nebola mzda vyplatená jeho zamestnávateľom, ak je priamym subdodávateľom dodávateľa služby.
Povinnosti a práva v prípade vyplatenia mzdy v osobitných prípadoch v subdodávateľských vzťahoch rieši ustanovenie § 130a Zákonníka práce.

  • Nárok na preplatenie nevyplatenej mzdy hlavným dodávateľom služby

Zamestnanec môže právo na vyplatenie mzdy uplatniť aj u tzv. hlavného dodávateľa služby na území Slovenskej republiky, ktorej priamym subdodávateľom je zamestnávateľ zamestnanca.

Musí ísť o:

a) o splatnú mzdu, ktorá zamestnancovi nebola vyplatená a
b) zamestnanec písomne požiadal dodávateľa služby o vyplatenie mzdy v lehote šiestich mesiacov odo dňa splatnosti mzdy.

Nárok na vyplatenie mzdy hlavným dodávateľom služby je možné uplatniť iba v rozsahu minimálnej mzdy platnej v čase výkonu práce v rámci subdodávateľského vzťahu za každú hodinu výkonu práce.

Dodávateľ služby je povinný do 30 dní odo dňa uplatnenia práva na vyplatenie mzdy vyplatiť zamestnancovi mzdu po odpočítaní zrážok zo mzdy, ktoré by vykonal subdodávateľ, ak by mzdu poskytol. Dodávateľ služby vyplatí mzdu spôsobom, ktorý je uvedený v žiadosti o vyplatenie mzdy.

  • Možnosti odoprieť vyplatenie mzdy zo strany hlavného dodávateľa služby
    Dodávateľ služby môže odoprieť vyplatenie mzdy, ak pri výbere subdodávateľa za účelom vzniku právneho vzťahu medzi ním a subdodávateľom nemohol ani pri vynaložení náležitej starostlivosti predvídať, že subdodávateľ nebude svojim zamestnancom vyplácať mzdu.
  • Uplatnenie náhrady za vyplatenú mzdu zamestnancom subdodávateľa

1) Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce

 

Na strane dodávateľa služby, ktorý splnil povinnosť vzniká oprávnenie požadovať od subdodávateľa náhradu za plnenie poskytnuté zamestnancovi. Spor o vyplatenie mzdy podľa § 130a, ods.4 Zákonníka práce sa považuje za pracovnoprávny spor.

Zamestnávanie mladistvých

Novelou Zákonníka práce sa zaviedli detailné podmienky zamestnávania mladistvých od 15 r. veku. Ide o nasledovné podmienky, ktoré novela v Zákonníku práce precizuje:

  •  Fyzická osoba môže vstupovať do pracovnoprávnych vzťahov, keď dovŕši 15 rokov veku.
    Tieto fyzické osoby môžu vykonávať ľahké práce, ktoré svojím charakterom a rozsahom neohrozujú ich zdravie, bezpečnosť, ich ďalší vývoj alebo školskú dochádzku.
  • Deň nástupu do práce nesmie však byť dohodnutý na deň, ktorý by predchádzal dňu ukončenia obdobia školského vyučovania posledného školského roka povinnej školskej dochádzky fyzickej osoby, ktorým je 30. jún príslušného kalendárneho roka.
  • Dohoda o hmotnej zodpovednosti môže byť uzatvorená so zamestnancom najskôr v deň, keď tento dovŕši 18 rokov veku.
  • Povinná školská dochádzka je desaťročná a trvá najviac do konca školského roka, v ktorom dôjde k dovŕšeniu 16. rok veku žiaka.

Športové právo

Návrh zmeny zákona o športe

Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky predložilo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o športe2 V aktuálnej dobe však stále prebieha vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania.

Hlavným dôvodom preloženia návrhu zákona je zámer vyriešiť problémy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe a ktoré boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií a samotných športovcov. Doterajšia právna úprava zákona o športe kládla neúmernú byrokratickú záťaž na subjekty, ktorých postavenie upravoval, a oslaboval tak ich športovú činnosť, ako aj ich iné úlohy o personálne, finančné a časové zdroje, ktoré majú k dispozícii.

Taktiež prax ukázala, že je potrebné zrušiť alebo zmeniť niektoré inštitúty, ktoré sú v zákone upravené, ako aj potrebu zaviesť nové inštitúty, a to aj v súlade s medzinárodnými záväzkami najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky a negatívnymi javmi v športe.

2) zákona č. 440/2015 Z. z.

 

Návrh zákona obsahuje tieto zmeny:

  • rozšírenie definície verejného záujmu športe
  • modifikuje sa definícia pojmu šport
  • posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov
  • zlepšuje sa postavenie športových odborníkov a zjednodušuje sa podnikanie v športe
  • upravujú sa náležitosti a podmienky zmlúv v športe, tak aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti
  • športové organizácie dostávajú širší rozsah práv a redukujú sa ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter a boli bez významného úžitku pre štát alebo šport
  • ruší sa inštitút kontrolóra športovej organizácie, nakoľko prax ukázala, že nedostatky jeho činnosti prevažujú nad pozitívami

Riešenie sporov v športe:

  • Skvalitňuje sa úprava riešenia sporov v športe
  • predpokladá sa vznik nového orgánu pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru, príslušnosť ku ktorému bude pre športové organizácie dobrovoľná
  • upravuje sa príslušnosť súdov, aby odstránil neistotu, ktorá sa objavila ohľadom správneho, či civilného súdnictva ako príslušného pre vybrané spory v športe

Ďalšie zmeny:

  • návrh zákona znižuje prísnosť ustanovení o spôsobilosti prijímať verejné prostriedky, a to tak, že napr. dáva subjektom čas na nápravu
  • predkladaná norma reflektuje na povinnosti vyplývajúce z medzinárodných dohovorov v otázke Antidopingovej agentúry, pričom umocňuje jej postavenie a zveruje jej do pôsobnosti kontrolu ďalších negatívnych javov, odlišných od dopingu

Verejné obstarávanie

Novela zákona o verejnom obstarávaní

Od 1.8.2024 je účinná novela zákona o verejnom obstarávaní3. Nový zákon so sebou prináša zníženie administratívnej záťaže a podstatnú úsporu času.
Došlo k navýšeniu finančného limitu zákaziek, ktoré nespadajú pod zákon o verejnom obstarávaní (tzv. zákazky malého rozsahu) z 10 000 EUR na 50 000 EUR bez DPH.
Po novom bude platiť výnimka na podlimitnú zákazku ktorej predmetom je

  • dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie a
    potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorá je zadávaná vyšším územným celkom, obcou alebo poskytovateľom sociálnej služby.

Podľa novej právnej úpravy osoba, ktorá má právo konať za záujemcu o zákazku, má práva spojené s rozhodovaním alebo kontrolou v danom subjekte, sa už nemôže dopusti trestných činov uvedených v § 32, ods.1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní.

Ak daný subjekt má nedoplatok na dani alebo príslušnom odvode, ktorý nepresahuje výšku 200 EUR, tak takáto skutočnosť nebude dôvodom pre vylúčenie záujemcu.
Na základe novej právnej úpravy je Úrad povinný vziať späť podané žaloby o neplatnosť zmluvy z vlastnej iniciatívy, pričom sa zmenili aj výšky súm pokút.

Kontrola:

  • Predbežná kontrola pred vyhlásením zákazky bude dobrovoľná, a to aj pri nadlimitných zákazkách.
  • Lehota na vykonanie predbežnej kontroly sa po novom stanovila na 30 dní.
  • Lehota na výkon kontroly po uzavretí zmluvy sa stanovila na 45 dní.

Inštitút dynamického nákupného systému umožňuje uzavrieť rámcovú dohodu s jedným hospodárskym subjektom po dobu 12 msiacov.
Nová právna úprava ruší inštitút žiadosti o nápravu. V prípade podlimitnej zákazky na uskotočňenie stavebných prác pri predpokladanej hodnote zákazky rovnej alebo nižšej ako 1 500 000 EUR, nebude možné podať námietky.

3) Zákon č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní


Stavebné právo

Návrh úplne nového Stavebného zákona

Zákon o územnom plánovaní4 vstúpil vo svojej podstatnej časti týkajúcej sa územného plánovania do účinnosti počnúc 1. aprílom 2024. Z dôvodu, že zákonom č. 46/2024 Z.z. došlo k nielen k novelizácii existujúceho stavebného zákona5, ale aj k posunutiu účinnosti zákona o výstavbe6 na 1.apríla 2025.

Z dôvodu odstránenia nedostatkov v praxi Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky predložilo dňa 26.07.2024 do medzirezortného pripomienkovacieho konania návrh nového stavebného zákona, s navrhovaným dátumom účinnosti k 1. aprílu 2025.

4) zákon č. 200/2022 Z.z., o územnom plánovaní
5) zákon č. 50/1976 Zb., stavebný zákon
6) zákon č. 201/2022 Z.z., o výstavbe